dimarts, 8 de novembre del 2016

DEDICATÒRIA: UNA MIRADA ALS NOSTRES MICRORELATS






A La Microbiblioteca estem molt contents de rebre un exemplar dedicat del recull "Una mirada als nostres microrelats" i molt satisfets que des de les institucions educatives, en aquest cas l'Institut Castellar de Castellar del Vallès, es portin iniciatives literàries i culturals entorn el gènere microrelat.


"Una mirada als nostres microrelats" és el colofó final del projecte engegat pel Departament de llengua catalana i literatura de l'INS Castellar de la mà dels professors Anton Carbonell i Pep Miret.

El que va començar com a feina didàctica en un exercici de classe entorn la creació literària emprant els microrelats, donada la sorpresa de l'alta qualitat d'aquests, primer es va considerar presentar-ne alguns al concurs de microrelats i literatura breu que organitza la revista L'Actual del mateix municipi, i donat l'èxit (tres alumnes del centre es van endur els tres premis de la categoria del gènere microrelat), es va editar, gràcies al suport de l'Ampa i la Direcció de l'Institut, el recull de vint-i-sis microrelats d'estudiants de 4rt d'ESO i de 1er i 2on de Batxillerat, il·lustrat també per alumnes, i conjuntament amb textos dels escriptors Josep Lluís Badal, Antoni Dalmases, Roc Casagran i l'escriptora Gisela Pou, autors que les seves obres havien sigut treballades durant el curs en el marc del projecte d'escriptors de proximitat.

Amb l'esperança que el projecte tingui continuïtat, moltes felicitats per la feina feta i moltes gràcies.






*Entrevista amb Carla Martínez, Txell Garcia i Anton Carbonell.


Avui és dilluns

Avui és dilluns. Són les 7 del matí i acaba de sortir el sol. Fa un dia joiós. Només hi ha un petit núvol que s'està desfent lentament, com un cotó de sucre en les mans d'un nen.
M'he despertat intentant no fer soroll. He anat a la cuina per fer te. Mentre l'aigua s'està escalfant, he anat a canviar-me. La collita de l'arròs ja és aquí i vénen dies de molta feina. L'aigua ja bull, només falta tirar-hi les verdes fulles de te abans que es despertin tots i comencem a treballar.
Són les 7:30 i els meus fills s'estan vestint. Jo, mentrestant, estic despertant la meva dona, l'acaricio suaument mentre observo que bonica que és, els seus cabells foscos com carbó, que tan bé combinen amb els seus ulls quasi negres i els seus petits llavis rojos com les roselles.
Ja són quasi les 8 i ens disposem a començar a treballar. Ja no hi ha ni un sol núvol al cel i el sol raja amb força. Quan estem arribant als camps, se sent llunyana una estrident alarma, instal·lada a l'inici de la guerra. Mai no havia sonat i ningú hi dóna molta importància.
Són les 8:14. No fa ni set minuts que treballem. De sobte, se sent un brunzit de fons. Tots mirem al cel, però el sol ens enlluerna.
Segons després una forta llum ens cega. El meu fill petit se m'apropa i em pregunta: -Papa, què... Un fort vent ens colpeja i, en un instant, tot desapareix: els meus fills, la meva dona, l'àvia que estava a la vora del camp...
Avui és dilluns 6 d'agost, i acaben de morir cent mil innocents.
Avui és dilluns 6 d'agost del 1945 i la humanitat acaba de perdre milers d'anys de progrés.

Àlex Eguia (Quart d'ESO)








En La Microbiblioteca estamos muy contentos de recibir un exjmplar dedicado de la antología "Una mirada als nostres microrelats" y muy satisfechos que desde las instituciones educativas, en este caso el Instituto Castellar de Castellar del Vallès (Barcelona), se lleven a cabo iniciativas literarias y culturales alrededor del género microrrelato.


"Una mirada als nostres microrelats" es el colofón final del proyecto puesto en marcha por el Departamento de lengua catalana y literatura del INS Castellar de la mano de los profesores Anton Carbonell y Pep Miret.

Lo que empezó como una tarea didáctica en un ejercicio de clase alrededor de la creación literaria utilizando los microrrelatos, dada la sorpresa de la alta calidad de estos, primero se consideró presentar algunos textos  al concurso de microrrelatos y literatura breve que organiza la revista L'Actual del mismo municipio, y dado el éxito (tres alumnos del centro ganaron los tres premios de la categoría del género microrrelato), se editó, gracias al apoyo de la Ampa y la Dirección del Instituto, el libro de veintiséis microrrelatos de estudiantes de 4º de ESO y de 1º y 2º de Bachillerato, ilustrado también por alumnos, y conjuntamente con textos de los escritores Josep Lluís BadalAntoni DalmasesRoc Casagran y la escritora Gisela Pou, autores cuyas obras se trabajaron durante el curso en el marco del proyecto de escritores de proximidad.

Con la esperanza que el proyecto tenga continuidad, muchas felicidades por el trabajo realizado y muchas gracias.





*Autores/as y ilustradores/as del libro. 
Fotografía de Marina Antúnez.



M'aixeco

Són les set del matí, m'aixeco, encenc l'aigua calenta de la dutxa i em despullo. Al mirall, no puc evitar veure-hi el meu reflex, el qual miro detingudament, capficant-me en cada indret del meu cos... Ho deixo córrer. Mirant el rellotge de sobre la tauleta de nit m'adono que és massa tard. Em dutxo, m'eixugo el cabell i, tan ràpid com puc, em vesteixo. Em posaria uns pantalons còmodes, però m'haig de posar l'incòmode uniforme <<femení>> de la cafeteria. Torno a mirar el rellotge, apressadament em dirigeixo al bany i trec l'estoig morat del prestatge. Em maquillo, i no perquè jo vulgui, <<m'ho recomana>> el meu gerent, és clar...
Agafo les claus i surto corrent de casa. El cafè està a quatre carrers de la Rambla, així que en tinc prou amb cinc minuts per arribar. Esperant al pas de zebra, noto a sobre una ullada penetrant i viciosa que intenta despullar-me amb la mirada. S'apodera de mi un calfred de repulsió, però ho ignoro. En arribar a la feina el primer que em trobo és el meu company, el qual, en veure l'enuig del meu rostre, em diu: <<tens la regla, no?>>. L'ignoro.
Després d'un llarg dia servint, per fi puc treure'm l'uniforme i marxar cap a casa. Obro la porta del cafè per sortir, però una mà que m'agafa del braç m'ho impedeix. El gerent, d'una estirada suau, em fa entrar al local un altre cop. Ja gairebé és fosc. Li insisteixo que haig de marxar a casa, però no em deixa sortir. Em diu que ha de parlar amb mi, però jo sé perfectament que no es tracta d'això...
Són les set del matí, m'aixeco, ploro.

Carla Martínez (Segon de Batxillerat)




Me levanto

Son las siete de la mañana, me levanto, enciendo el agua caliente de la ducha y me desnudo. En el espejo, no puedo evitar ver mi reflejo, el cual miro detenidamente, preocupándome en cada lugar de mi cuerpo... Lo dejo correr. Mirando el reloj de sobre la mesilla de noche me doy cuenta que es demasiado tarde. Me ducho, me seco el pelo y, tan rápido como puedo, me visto. Me pondría unos pantalones cómodos, pero me tengo que poner el incómodo uniforme <<femenino>> de la cafetería. Vuelvo a mirar el reloj, apresuradamente me dirijo al baño y saco el estuche morado del estante. Me maquillo, y no porque yo quiera, <<me lo recomienda>> mi gerente, está claro...
Cojo las llaves y salgo corriendo de casa. El café está a cuatro calles de la Rambla, así que  tengo bastante con cinco minutos para llegar. Esperando en el paso de cebra, noto encima un vistazo penetrante y vicioso que intenta desnudarme con la mirada. Se apodera de mí un escalofrío de repulsión, pero lo ignoro. Al llegar al trabajo el primero que me encuentro es mi compañero, el cual, al ver el enojo de mi rostro, me dice: <<tienes la regla, ¿no?>>. Lo ignoro.
Después de un largo día sirviendo, por fin puedo sacarme el uniforme y irme a casa. Abro la puerta del café para salir, pero una mano que me coge del brazo me lo impide. El gerente, de un tirón suave, me hace entrar en el local otro vez. Ya casi es oscuro. Le insisto que tengo que irme a casa, pero no me deja salir. Me dice que tiene que hablar conmigo, pero yo sé perfectamente que no se trata de esto...
Son las siete de la mañana, me levanto, lloro.

Carla Martínez (Segundo de Bachillerato)
Traducción del catalán de A. Guri






Fitxa bibliogràfica / Ficha bibliográfica

Signatura                 N 833 Mir
Classificació            833.40"20"
Títol                         Una Mirada als nostres microrelats : 
                                escrits per alumnes de Quart d'ESO, 
                                Primer i Segon de Batxillerat de l'Institut Castellar
Publicació                Castellar del Vallès : Institut de Castellar, 2016
Descripció física      60 p. : il. ; 21 cm
Matèria                    Certàmens literaris Castellar del Vallès
Matèria                    Microrelats
Autor secundari       Institut Castellar