dijous, 9 d’abril del 2020

GUANYADORS DE MARÇ / GANADORES DE MARZO (IX EDICIÓ / EDICIÓN)





*María Gil, guanyadora / ganadora 
de la X edició / edición de Relatos en Cadena 2019.




Els microrelats guanyadors de la convocatòria del mes de març de la IX edició del Microconcurs són:




Los microrrelatos ganadores de la convocatoria del mes de marzo de la IX edición del Microconcurso son:





CATEGORIA EN CATALÀ:




Fer el salt

Entre la multitud aplegada davant l'edifici, va aparèixer una dona. «És en Gaspar, el meu marit», va dir, assenyalant la figura enfilada a la cornisa. Els bombers havien desplegat una escala, al capdamunt de la qual un home uniformat intentava dialogar amb el suïcida. «El nostre interlocutor no se'n surt», es lamentava un policia. I li va atansar un megàfon a la dona: «Potser a vostè li farà cas».
Ella va sentir el pes de la responsabilitat. La vida del seu home depenia de la seva capacitat de persuasió i va mesurar molt bé les paraules abans d'acostar els llavis a l'embocadura. «Salta!», va cridar. «O és que no tens pebrots? Salta!». Davant el desconcert de tothom, la dona, amb l'aplom que donen més de trenta anys de convivència, va explicar: «És que el meu marit sempre ho fa tot al revés de com jo li mano». I amorrant-se de nou al megàfon va repetir amb més èmfasi: «Que saltis, t'he dit!».
L'home, dubitatiu, va fer un pas enrere i, dòcil, es va aferrar al braç estès del bomber de l'escala. «Ho veu?», va dir la dona. «En Gaspar sempre va a la seva!» Les paraules li van sortir amb un to més amarg que satisfet. «Mai no em fa cas».

Jordi Masó Rahola
Granollers (Barcelona)






CATEGORÍA EN CASTELLANO:

Dioses

El doctor camina por el quirófano como por las aguas de un mar en calma. Sabe que allí se hace su voluntad y que cualquier ligero temblor, una mueca absurda, un pensamiento desvaído, bastaría para sentenciar a muerte al paciente. Hay algo en la seguridad de su voz, en la forma en que ayudantes e instrumentistas repiten sus órdenes, en la firmeza del corte que rasga de arriba a abajo el tejido muscular, que le convierten en un ser superior. Una sonrisa invisible se forma bajo la mascarilla. La operación ha sido un éxito y apenas tres días después el paciente sale por su propio pie del hospital. Durante unas horas quizás todavía se acuerde de su nombre. Enseguida lo olvidará, como se olvidan los dioses de sus creaciones y las dejan al libre albedrío. El paciente se casará, tendrá hijos, continuará con su vida, pero siempre recordará el rostro de su salvador y repetirá su nombre, una y otra vez, en anécdotas familiares, como si fuese un mantra. Por eso, años después, cuando una noche, con algunas copas de más, arrolle a un peatón con el coche e intente auxiliarlo, apenas tardará unos segundos en reconocerlo. Justo el tiempo que trascurrirá hasta que muera en sus brazos.

Ernesto Ortega Garrido
Madrid