dimarts, 7 de febrer del 2023

DONATIU / DONATIVO: LA COLLA, XII CONCURS ARC DE MICRORELATS

 





El Concurs ARC de Microrelats és un dels referents del gènere microrelat en català.

Actualment està vigent la XIII edició, on hi podeu participar fins el 20 de maig en les quatre convocatòries mensuals que resten.

Consulteu les bases i normes de participació clicant aquí.

El dissabte 28 d'octubre es farà públic el veredicte final en el marc de la VII Jornada ARC del microrelat en català que tindrà lloc a la Biblioteca Esteve Paluzie de Barberà del Vallès.


Moltes gràcies a l'Associació de Relataires en Català pel donatiu del llibre de la XII edició.










El premi és arribar

Si no fos pel teletreball, mai no m’hi hauria fixat.

Fa dies que la veig córrer pel parc —la finestra del meu pis queda a l’alçada suficient per veure’n un bon tros, de parc. No sé quin és el motiu d’haver-m’hi fixat, malgrat la figura esvelta, per l’estil de córrer no sembla professional, i du un vestuari molt —com en diuen ara— «vintage». És la veïna nova del tercer.

Casualment potser, molts matins en tornar de comprar el pa, ella està davant del portal escalfant. Mai no hem xerrat, però em saluda amb un somriure enigmàtic. Jo li faig adeu amb un gest subtil del cap. Dins del pis l’espio des de la finestra; passa quatre vegades en menys d’una hora. Fa un circuit molt curt, o és una màquina —penso.

Jo era atleta a la meva època universitària, tinc algunes medalles desades a l’entresolat. Podria ensenyar-li, així faríem conversa… Coi! La trobo atractiva!, i em capfico fins al punt que un matí decideixo sortir a córrer —la seguiré—, fa temps que ho vaig deixant. Posar-me en forma no em farà cap mal.

Tanmateix, en sortir al parc me la topo asseguda en un banc darrere d’uns matolls que m’amaguen el camí. En passar pel seu davant la saludo i s’enrojola, com si l’hagués enxampat en una malifeta. Hauria d’haver seguit, per dissimular l’espionatge, però la curiositat em venç. Faig mitja volta per asseure’m al seu costat.

Ella —amb un somriure— m’ofereix  una bossa de xips vegetals.

—Hola, Txell? —em saluda. —Soc l'Èlia, visc al tercer primera.

—Ho sé. Fa dies que et veig córrer amunt i avall pel parc.

—Gairebé mai no passo d’aquest banc, ni d’aquell —diu assenyalant un altre més enllà—, confiava que tard o d’hora faries com avui.

—I jo que et creia atleta!

—Ho soc! Practico les curses de fons, on el premi és arribar… com ara. —Calla amb un somriure murri, per plantar-me un petó en els llavis, que no rebutjo.

D’ençà d’aquell matí teletreballem les dues al tercer pis. Sovint sortim a córrer pel parc, i de nit al pis de baix fem escalfament entre els llençols.


Ferran d'Armengol i Galceran












El Concurs ARC de Microrelats es uno de los referentes del género microrrelato en catalán.

Actualmente está vigente la XIII edición, en la que podéis participar hasta el 20 de mayo en les cuatro convocatorias mensuales restantes.

Consultad las bases y normas de participación clicando aquí.

El sábado 28 de octubre se hará público el veredicto final en el marco de la VII Jornada ARC del microrelato en catalán que tendrá lugar en la Biblioteca Esteve Paluzie de Barberà del Vallès.


Muchas gracias a la Associació de Relataires en Català por su donativo del libro de la XII edición.










Jugada magistral

Cinc!

La cridòria és eixordadora. El pavelló ple de gom a gom sembla que esclatarà d’un moment a un altre. Perdem de dos punts i el públic ens anima com mai. Durant el temps mort les instruccions de l’entrenador han estat precises: m’han de passar la pilota. El tir exterior és el meu fort. Les estadístiques així ho diuen, però de vegades, les estadístiques s’equivoquen.

Quatre!

Faig una finta i rebo la pilota darrere de la línia de triple. El defensa se m’abraona amb la desesperació als ulls. El que no sap és que tinc un problema entre mans i una fàcil solució. Només haig de fallar, mala sort! Diran que m’han pogut els nervis, la pressió, prometia molt, però a l’hora de la veritat no ha estat a l’altura. No passa res, guanyaran els favorits i ningú no sospitarà que el partit està arreglat.

Tres!

Un pas enrere quasi instintiu m’allunya de la mà del defensor. Aixeco la pilota amb una plasticitat insultant. Si entra, guanyem el partit, però no pot ser, no l’haig d’encertar de cap manera. Tant se val si la meva carrera esportiva se’n va en orris, puc dedicar-me a una altra cosa, començar de nou en un altre indret, allunyar-me de la disbauxa i oblidar els deutes d’una vegada per totes.

Dos!

La pilota surt de les meves mans dibuixant un arc perfecte. La gent s’aixeca de les seves localitats amb l’ai al cor. Un títol en joc. Fa vint-i-quatre anys que el club no guanya res. Tenim les apostes en contra. Tothom segueix la trajectòria de la pilota aguantant la respiració. Només deixar-la anar ja sé a on anirà a parar i em giro buscant la mirada de la meva xicota entre el públic.

Un!

La pilota entra neta. Abans que la gent exploti, abans que els companys se’m llencin a sobre, li somric. Amb els diners que m’han avançat he fet una darrera aposta i he guanyat. Evidentment que em vindran a buscar per demanar-me explicacions, però ja estarem lluny. Crec que aquesta ha estat, sens dubte, la meva millor jugada.


Ivan Bonache Cuadrado




Jugada magistral

¡Cinco!

El griterío es atronador . El pabellón atestado parece que estallará de un momento a otro. Perdemos de dos puntos y el público nos anima como nunca. Durante el tiempo muerto las instrucciones del entrenador han sido precisas: deben pasarme la pelota. El tiro exterior es mi fuerte. Las estadísticas así lo dicen, pero a veces, las estadísticas se equivocan.

¡Cuatro!

Hago una finta y recibo la pelota detrás de la línea de triple. El defensa se me echa encima con la desesperación en los ojos. Lo que no sabe es que tengo un problema entre manos y una fácil solución. Sólo tengo que fallar, ¡mala suerte! Dirán que me han superado los nervios, la presión, prometía mucho, pero a la hora de la verdad no ha estado a la altura. No pasa nada, ganarán los favoritos y nadie sospechará que el partido está arreglado.

¡Tres!

Un paso atrás casi instintivo me aleja de la mano del defensor. Levanto la pelota con una plasticidad insultante. Si entra, ganamos el partido, pero no puede ser, no tengo que acertar de ninguna forma. Da igual si mi carrera deportiva se va a pique, puedo dedicarme a otra cosa, empezar de nuevo en otro lugar, alejarme del desmadre y olvidar las deudas de una vez por todas.

¡Dos!

La pelota sale de mis manos dibujando un arco perfecto. La gente se levanta de sus localidades con el corazón en un puño. Un título en juego. Hace veinticuatro años que el club no gana nada. Tenemos las apuestas en contra. Todo el mundo sigue la trayectoria de la pelota aguantando la respiración. Sólo soltarla ya sé donde irá a parar y me giro buscando la mirada de mi chica entre el público.

¡Uno!

La pelota entra limpia. Antes de que la gente explote, antes de que los compañeros se me tiren encima, le sonrío. Con el dinero que me han avanzado he hecho una última apuesta y he ganado. Evidentemente que me vendrán a buscar para pedirme explicaciones, pero ya estaremos lejos. Creo que esta ha sido, sin duda, mi mejor jugada.


Ivan Bonache Cuadrado
(Traducción del catalán de A. Guri)

Fitxa bibliogràfica

Signatura N Con

Classificació 833.40"20"

Autor Concurs ARC de Microrelats (12è : 2021-2022)

Títol La Colla / diversos autors ; il·lustració: Clara Valés

Publicació Barcelona : Associació de Relataires en Català, 

                 octubre, 2022

Descripció física 132 pàgines : il·lustracions ; 21 cm

Col·lecció Col·lecció literària Elisenda Sala ; 25

ISBN / ISSN 9788417220266

Matèria Microrelats

Matèria Certàmens literaris