dijous, 9 de març del 2023

GUANYADORS DE FEBRER / GANADORES DE FEBRERO (XII EDICIÓ / EDICIÓN)

 








Els microrelats guanyadors de la convocatòria del mes de febrer de la XII edició del Microconcurs són:



Los microrrelatos ganadores de la convocatoria del mes de febrero de la XII edición del Microconcurso son:





CATEGORIA EN CATALÀ:





Capses xineses

Sortia a passejar cap al tard i veia que els fanals s’encenien com una advertència: «No s’allunyi gaire». La ciutat havia canviat tant com ell, tant que ja no es coneixia ni la reconeixia. Hi havia basars asiàtics com miratges de neó que t’atreien cap a laberints de prestatgeries barroques. No s’hi perdia mai: dues ratlles d’un blau fluorescent el guiaven. Era com un retorn a les fires de la seva infància, a les parades atapeïdes de menuderies desitjables, de foteses irresistibles. Però ja no era cap nen, sinó un vell amb la memòria esmicolada. Es passejava entre les mercaderies com buscant una pista que li retornés el passat. La seva mirada, però, només veia menuderies menyspreables, foteses impossibles.

L’amo, un home grisenc que sempre duia bufanda, s’hi va adreçar:

–Sé lo que busca, abuelo.

Li va ensenyar una capsa grossa que n’allotjava de més petites. Les va anar traient, fins que van formar una família.

 –Mire en la más pequeña.

En va aixecar la tapa.

Al folre, estampada, una vegetació frondosa.

Entre el fullatge, tot de cares oblidades el miraven somrient.

Van durar el que dura un miratge

Però les va reconèixer.

Al no-res cabia tot, oi?

Els absents i tot.

Josep Sampere Martí

Igualada (Barcelona)

 







 CATEGORÍA EN CASTELLANO:








La impura verdad

Al parecer, todo empezó hace años, cuando a un pez gordo de una cadena televisiva se le ocurrió contratar guionistas de cine para que adaptaran las noticias de forma atractiva para los informativos.

Pronto pasaron a escribir los sucesos directamente y a llevar esas historias a platós donde eran escenificadas por actores antes de emitirlas en televisión.

Los periódicos no tardaron en entender que la verdad no hacía falta ni que ocurriese y se limitaron a hacerse eco de la información ofrecida por la tele añadiendo titulares gancho para el lector.

Las ventas se dispararon y, aunque ya ha pasado mucho tiempo, seguimos obsesionados por la actualidad: desayunamos con la prensa, la radio puesta para no perder detalle y aprovechamos salas de espera, ascensores y bares para tratar los temas más candentes del país y del extranjero. Incluso, los intensos debates se acaloran tanto, que precisamos de la intervención policial.

Nadie niega que somos más sociales y felices ahora. Por supuesto hemos apartado de nuestro entorno a los cuatro pelagatos que no están al día de los acontecimientos, esos pobres desinformados que prefieren vivir ajenos a la realidad. 

Elena Bethencourt

Los Cristianos (Santa Cruz de Tenerife)