dilluns, 16 de gener del 2023

MICRORELATS DE DESEMBRE / MICRORRELATOS DE DICIEMBRE (1)

 


Publiquem els microrelats que van arribar a les deliberacions finals en la categoria en català de la convocatòria de desembre.


Recordem que els microrelats concursants publicats al blog s'inclouran en una publicació en paper que recollirà aquells textos guanyadors i finalistes de cada categoria de totes les convocatòries mensuals.




Publicamos los microrrelatos que llegaron a las deliberaciones finales en la categoría en catalán de la convocatoria de diciembre.

Recordamos que los microrrelatos concursantes publicados en el blog se incluirán en una publicación en papel que recogerá aquellos textos ganadores y finalistas de cada categoría de todas las convocatorias mensuales.





Desenllaç

Mai no es deia igual. Unes vegades apareixia més gras i amb aire distingit, d’altres més alt i tartamudejava. En alguna ocasió caminava coix. Podia parlar amb accent estranger, provenir de Talamanca... Tampoc no succeïa mai en les mateixes circumstàncies. Les combinacions eren infinites. Però el cas és que acabava sempre criant malves.

M’havia tornat previsible, per això, d’un temps ençà, quan el protagonista em veia venir s’escapolia per on podia per tal de salvar la vida.

Núria Pelegrí Bobet

Almenar(Lleida)

 





El fred

El Constantí fa estona que espera el tren. Pensa que no n'hi ha ni un que passi a l'hora que li toca. Aquest mateix ja ve quinze minuts tard, se sent com toquen les nou del matí al campanar del poble. Ahir ho discutia amb un veí. Els trens, com moltes altres coses, anaven millor fa uns anys que ara. No ha agafat l'abric i té fred, el vent de desembre sacseja les canyes a l'altre cantó de les vies. Mou els peus nerviós. Fins que se sent la sirena, ja ve! D'un salt surt de darrere el bardissar i es llança a les vies, no arriba ni a sentir el xerric de la inútil frenada.

Francesca Vila Guàrdia

Parets del Vallès (Barcelona)





 

Contrasentit

Li agradava presumir dels errors; dels errors dels altres. Ell no els cometria mai. Riure’s dels errors de tercers era un bon tema de conversa. Havia llegit a algun lloc que parlar dels altres —sobretot, parlar-ne malament— era una de les coses que ens fan humans. Al tren, va trobar l’ocasió d’explicar a uns desconeguts companys de vagó la seva anècdota preferida: un amic d’un amic seu que havia agafat un tren en sentit equivocat i no se n’havia adonat fins a arribar al destí. Però això no era l’únic de què presumia. També li agradava molt parlar de les ciutats que coneixia. I, aprofitant la complicitat amb els nous col·legues, va descriure’ls-hi efusivament els secrets de la ciutat de destí. En acabat un llarg monòleg, els companys van agrair-li l’explicació. De fet, van afirmar que els havia agradat molt la ciutat: acabaven de visitar-la.

Jesús Ribosa Martínez

Argentona (Barcelona)

 



 


Reafirmació

Fa uns dies em va visitar la filla que vaig decidir no tenir. Jo, que m’havia negat a ser mare, em trobava cara a cara amb una adolescent que, des del replanell, em mirava amb actitud desafiant. Em recordava el meu aspecte a eixa edat. Per desgràcia.

—No m'has de deixar passar o què?

—Sí, dona, sí. Com si fores a ta casa.

—Sarcasme?

—Entra, va!

—Vés tu davant, que em molesta l’alè d’alcohol.

Encara no havíem començat i ja em retreia que haguera begut una simple cervesa. Això confirmava que havia fet bé en no tenir fills. Problemes i absència de llibertat!

La xiqueta venia enfadada. La rebel·lia de l’edat de la ignorància. Reivindicava el «dret a existir», separant les síl·labes com un polític. Jo l’escoltava amb el got a la mà, indiferent. Però què sabia ella del dolor de l’existència, la finitud i tota la pesca? No tenia resposta, clar que no! Va caure també el tòpic: jo acabaria sent una vella solitària. Se’m va escapar un rot fort, com un ronc nocturn. Potser l’impuls de riure.

—Qui m’havia de fer companyia? Tu?

Li vaig oferir alguna beguda, però es va limitar a jutjar-me amb la mirada.

Vaig tancar els ulls. Quan els vaig obrir ella ja no hi era. La botella de whisky era buida.

Vicent G. Terol

Xàtiva (València)

 



 


Agraïments

Aquest microrelat no hauria estat possible sense el suport abnegat de la Remei, la meva exdona, que tothora va fer-me costat i va conservar el bon humor en els moments més crítics (i va proveir-me, a més, dels estris d’escriptura!).

El meu agraïment als sanitaris que em van procurar els primers auxilis i als metges que van atendre’m: si no fos per ells jo no hauria pogut redactar aquestes línies.

I només puc tenir paraules de gratitud per les infermeres que van desenvolupar les seves tasques amb discreció, vetllant per mantenir la quietud que la creació literària demana.

A en Joan Lluís, el meu soci, he d’agrair que se saltés el semàfor en vermell: si no m’hagués atropellat amb el seu BMW mentre jo travessava confiadament el pas de vianants, aquest microrelat no hauria existit.

També tinc un deute amb els membres del cos de la policia, amb els pèrits i amb testimonis que van testificar. I amb l’inspector Ramallo que, amb sagacitat i perseverança, va saber desentrellar la veritat.

Finalment, no puc deixar de mencionar la Fina, l’exdona d’en Joan Lluís. Pels somriures, pels dies de plenitud i les nits ardents: aquest microrelat va néixer amb ella.

A tots, moltes gràcies.

Jordi Masó Rahola

Granollers (Barcelona)